www.České-Budějovice.cz

Už nemůžeme říci, že jsme to nemohli vědět

Po12112017

Last update04:24:44

Back Kauzy Dotace EU Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor

Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor

  • PDF

Moderátor (Filip Černý):

Stovky diváků se sešly o víkendu v českobudějovické čtvrti České Vrbné, aby se zúčastnily slavnostního otevření nově splavněného 9 kilometrového úseku Vltavy mezi Budějovicemi a Hlubokou. Navzdory víkendovým zástupům na břehu je stavba, kterou např. jihočeský hejtman Jiří Zimola nazval "vyhazováním peněz", vnímána kontroverzně. Nový přístav, kotviště, padací most, zdymadlo a prohrábka dna na hloubku 160 cm - to vše totiž stálo 800 mil. Kč, přičemž s jiným než rekreačním provozem se na řece nepočítá. Tyto výtky ale investor - Ředitelství vodních cest - ústy svého pověřeného šéfa Karla Šmerdy nesdílí.

 

Host (Karel Šmerda, pověřený Ředitelství vodních cest):

Vodní cesta se nedá nikdy srovnávat s klasickou silnicí nebo železnicí. Voda plní vždycky ještě celou řadu dalších úkolů, ať to jsou věci vodohospodářské, ať to je ochrana před povodněmi, ať to je problematika závlah tak samozřejmě i problematika dopravní cesty, kterou samozřejmě sledujeme nejvíce možná.

 

Moderátor (Filip Černý):

Vraťme se ale o 2 roky zpátky. Tenkrát se v Českých Budějovicích slavnostně otevíralo staveniště na řece a přístav Lannova loděnice. Už tehdy celý záměr splavnění budil pochybnosti zda nejde o zakázku šitou na míru zúčastněným stavebním firmám, která by zároveň uměle zajistila práci pro státní Ředitelství vodních cest. Tehdejší ředitel ŘVC Miroslav Šefara ale projekt obhajoval, jeho hlavním argumentem bylo, že se projekt z větší části zaplatí z Bruselu.

 

Host (Miroslav Šefara, bývalý ředitel ŘVC):

Všechny naše projekty, které realizujeme, jsou z 85 % hrazeny z evropských peněz, čili my utrácíme z českého rozpočtu pouhých 15 %.

 

Moderátor (Filip Černý):

Jenže vše je dnes jinak. Miroslavu Šefarovi zlomil krk jiný nesmyslný projekt, padací most na Labi v Kolíně za miliardu a čtvrt. Přičemž zakázka na jeho stavbu byla šitá na míru jednomu konsorciu stavebních firem. Šefara přestal být letos na jaře ředitelem a do kontroly projektů se vložil evropský účetní dvůr. Pro splavnění Vltavy z Budějovic do Hluboké to konkrétně znamená, že osud přislíbených 630 mil. Kč evropské dotace na úsek stavby zůstává nejasný. Výhrady, které má Brusel k celé záležitosti už ŘVC obdrželo písemně. Podle pověřeného šéfa Karla Šmerdy ale není zatím celá věc ještě rozhodnuta.

 

Host (Karel Šmerda, pověřený Ředitelství vodních cest):

I v nejhorší variantě by mohla EK rozhodnout o tom, že část těch prostředků třeba bude muset být uhrazeno z národních zdrojů, ale není to o tom, že by někde o ty peníze přišel. Musely by být stejně proinvestovány někde jinde.

 

Moderátor (Filip Černý):

Čili přeloženo: ve splavňování Vltavy se pokračuje, neboť nakonec vše zaplatí daňoví poplatníci a když ne celoevropští, tak určitě tuzemští. Na víkendové slavnosti v přístavu České Vrbné nechyběl ani náměstek ministra dopravy za ODS Ivo Toman, ten veškeré výtky o nehospodárnosti projektu, který má s dalšími plánovanými investicemi přijít na celkové 2 až 3 mld. Kč kategoricky odmítá.

 

Host (Ivo Toman, náměstek ministra dopravy za ODS):

Prostě to, že tady dneska lidi mají z toho radost, jak chcete tuhle radost spočítat? A já tyhle strohá ekonomická čísla, jestli se to navrátí, neberu zas tak vážně, protože tady to má jiný efekt, tady to pomůže rozvoji regionu, pomůže to turistice, bude sem jezdit víc lidí a všichni z toho potom něco budou mít v Jižních Čechách, jak toto chcete spočítat?

 

Moderátor (Filip Černý):

 

Podle kuloárních informací ale evropskému účetnímu dvoru nejvíce vadí, že vůbec nelze mluvit o ekonomické návratnosti investice do splavnění Vltavy. Bez ohledu na to, jestli jsou miliardy určené na bagrování řeky z hlediska státního rozpočtu pakatelem nebo ne, bez ohledu na to zda se na investice vybere jen z českých kapes nebo z kapes všech Evropanů, je ale takový projekt v době, kdy se mluví o prodloužení odchodu věku do důchodu, platbách u lékaře, kdy nejsou peníze na zalátání děr v silnicích - dalším z důkazů, v jak velkém vleku lobbistů je současná vláda a jak marnotratně zachází s veřejnými zdroji.

 

 

 

 

 

Zdroj: ČRo - České Budějovice - Bez obalu 14. 6. 2011, hosté Karel Šmerda, Miroslav Šefara, Ivo Toman, Moderátor: Filip Černý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentářů
Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor
Viagra 2014-09-26 00:38:16

sildenafil cena

http://levitra.shop1.cz/
Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor
sildenafil praha 2014-09-27 04:45:05

viagra

http://levitra.shop1.cz/
Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor
Erektilní dysfunkce 2014-09-27 15:34:12

sildenafil koupit

http://levitra.shop1.cz/
Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor
sildenafil koupit 2014-09-28 01:45:11

sildenafil koupit

http://levitra.shop1.cz/
Projekt splavnění Vltavy - ČRo rozhovor
sildenafil koupit 2014-09-29 01:06:30

sildenafil koupit

http://levitra.shop1.cz/
Projekt splavnÄ›n?­ Vltavy - Ä?Ro rozhovor
Cheap kodi boxes 2015-04-20 23:07:04

I don't usually reply to posts but I will in this case.
WoW

http://droidking.co.uk/page_3196899.html
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.23 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."