www.České-Budějovice.cz

Už nemůžeme říci, že jsme to nemohli vědět

Po12112017

Last update04:24:44

Back Cestování Cestování

Cestování

Bhútán, Nepál, Indie - foto. Slíbil jsem, dávám :-)

• PDF

Vážení přátelé, slíbil jsem Vám ještě nějaké fotografie z Bhútánu. Několik jsem jich vybral. Začneme v pěti tisících metrech nad mořem v Bhútánu a pomalu sjedeme přes Nepál do indické nížiny. Nabízím jen pár fotografií s krátkými popisky. Pokud byste někdo rád bližší informace třeba o celkem exotickém Bhútánu, napište mi. Rád Vám pomůžu. Začnu tím nejkrásnějším. Lidmi, respektive tou krásnější polovinou.

Takto vypadají bhútánské holky. Říkal jsem si, že mi nikdo nebude věřit, tak jsem si je raději vyfotil :-)

Celý článek...

Bhutan - den druhy

• PDF

Omlouvam se, ze Vam dnes neukazi fotografie z druheho dne v Bhutanu. Zapomnel jsem si pametovou kartu z fotoaparatu v byte. Clanek presto zverejnim a fotografie z pro me uzasne cesty dodam zitra. Clanek nize tedy bude s fotkami vypadat uplne jinak. Rad bych vedel, jak jste si nasi cestu predstavovali a jaky to byl rozdil oproti fotografiim.

Druhy den v Bhutanu.

... dnes, druhý den v Bhutanu jsme se rozhodli opustit na chvíli hlavní město Timphu a udělat si malý výlet. Výlet do dvou klášterů. Tango a Cheri. Co to znamená 'malý výlet do kláštera' jsem si moc neuměl představit, ale už od rána jsem měl na paměti, co uvádí průvodce Lonely planet - nemoc z převýšení může nastat už po vystoupání do výšky nad 2500 metrů nad mořem. Projevuje se někdy až po třech týdnech a lze na ni i zemřít. My jsme ovšem nestoupali příliš vysoko, I kdyz to tak vypadalo. Klastery jsou ve vysce mezi 3500 – 4000 metru nad morem.

Vyrazili jsme asi v půl desáté dopoledne. Automobilem necelých devět kilometrů, poté pesky. S sebou jsme nakoupili máslo do svíček a vonné tyčinky. Rozmnenili jsme si peníze na drobné, abychom mohli nechávat dary na hodně místech. První, co jsme po cestě víděli zajímavého, je malba na skále. Zobrazuje jednoho z hlavních buddhistických lamů naší epochy Guru Rimpoče - Guru Padmasambhavu. U malby Guru Rimpočeho na skále je postaven domek s modlitebnimi mlynky. Mlýnky jsou pohanene vodou, jež stéká z hory a mlynky se tudiz točí se bez přestání.

Po nekolikerem překročení užasné řeky jsme dojeli na parkoviště. Klášter se tyčil nad námi vysoko na kopci. Cesta nahoru nám trvala asi 50 minut. V klášteře jsme prošli všechny meditacni místnosti, oběšli stupu a sestoupili zpět k automobilu. Následně jsme popojeli k dalšímu klášteru. Ke klášteru Cheri. Klášter Cheri je opravdu vysoko. Opravdu na vrcholu skály. Z tohoto pohledu se mi chvílemi tajil dech. Tady lze opravdu pracovat se svým strachem z výšek. Z řiďkého vzduchu se mi trochu točila hlava. Totéž potvrdila i má přítelkyně, která se mi zpočátku , jakožto zkušená cestovatelka po horách, smála. Mistní kopce lze ovšem s těmi našimi srovnávat jen těžko.

Zajímavé bylo si představit, jak byl tento klášter asi stavěn. Ty hromady stavebního materiálu sem někdo musel dopravit.

Po cestě jsme si dali večeři a na dvě hodiny jsme usnuli poctivým spánkem.

Ladislav Vrabel

Bhutan - den treti

• PDF

Omlouvam se, ze preskakuji, ale podarilo se mi po ceste do internetove kavarny zapomenout jednu z nasich pametovych karet z fotoaparatu. Clanek mam pro Vas pripraven, ale fotografie zvladnu uploadovat az zitra. A mate se na co tesit. Druhy den jsme totiz navstivili dva buddhisticke klastery. Oba se tyci na vrcholcich hor, nad nimi je uz jen obloha.

Kliknutim na link si muzete precist clanek ze tretiho dne v kralovstvi Bhutan. Do kralovske svatby zbyva sest dnu.

textova cast:

Vazeni pratele,

dnešní den se nese ve znamení posledního dne Tsechu ceremonie. Pro nás to mimojine znamená též nový oděv.

Oděv je moc hezký, jen je v něm opravdu těsno. Pásek mám sice trochu méně stažený než náš průvodce, ale i tak mám problém se sehnout. Venku je ke třiceti stupňům celsia, ale to Bhutance nemůže odradit od návštěvy ceremonie. Dnes je na nádvoří kláštera jestě mnohem více návštěvníků než minulé dny.

Dnes se totiž mimojine dočkají bhutánští požehnání od svého duchovního vůdce jeho svatosti Je Khenpo Trulku Jigme Chedy. Takže zatímco na nadvoří tančí herci národní tance v maskách.

a v hledištích sedí či postávají mistní obyvatelé tato představení sledující,

směrem k tribuně míří stovky lidí v řadě na požehnání.

My jsme se slavnosti zúčastnili také, ovšem vzhledem k téžko snesitelnemu horku jsme se nyní přesunuli do oblibené Karma' s coffee. Ale ani tady nejsme mimo oslavy. Personál a hosté jsou také oblečeni do slavnostních národních uborů a v televizi je vysílán přímý přenos z klášterního nádvoří. Mistní televize žije svatbou totálně. Ceremonie je přenášena kompletně a když se skončí, televize vysílá tradiční tance, zprávy o tom, kde se právě nachází král, čím se zabývá, jak probíhají přípravy královské svatby. Když neběží zprávy nebo tance, můžeme sledovat přání, která mistní obyvatelé skládají budoucím novomanželům.

Bhutaci jsou opravdoví. Oni prostě oddanost králi nepredstiraji. Svědčí o tom nejen slova, ale i takové zvláštnosti, jako je třeba fotografie krále v peněžence pětadvacetiletého Bhutance, různé fotografie krále na zdi či poličce nebo fotografie krále na ploše mobilního telefonu. V automobilu na palubní desce vozí Bhutanci bhutanskou vlajku, sošku Buddhy a točící se modlitebni mlýnek solární pohon.

Ladislav Vrabel

Bhutan Roayal wedding - prvni den

• PDF

Omlouvam se za kvalitu textu i obrazku. Jen co se dostanu k beznemu technickemu zazemi, kvalita se zlepsi. Pokousim se Vam zprostredkovat bhutanskou kralovskou svatbu v primem prenosu.

Bhutan prvni den

clanek i s fotografiemi si prosim otevrete zde: https://docs.google.com/leaf?id=1ZrICwIDLYSvpfnZSmxZlmrwB94KBw2md70akBAbRj8voBjryZeOx2-tdeHif&hl=en_US

Dnes jsme stravili první celý den v království Bhutan. Bhutan je opravdu království a všichni tady svého krále nejen že milují, ale také respektují jeho přání. Na otázku jestli s králem souhlasí ve všem, mi Sonam /nás průvodce/ odpověděl bez váhání 'yes'. Králova podobizna vísí nejen v každé kanceláři, nýbrž také v každém domově /zatím jšme navštívili tři rodiny v jejích domech/. Králova podobizna Vás mimojiné přivítá i na letišti, jako i vyobrazení předchozích čtyřech králů. Po boku krále se obvykle objevuje i podobizna jeho nastávající krásné ženy a když už jšem se dostal k tématu krásy žen, nemohu nepodotknout, že zdejší ženy jsou ve velké míře opravdu krasné.

Lidé na ulicich v těchto dnech chodí oblečeni do tradičních úborů a v hlavním městě Timphu to v techto dnech vypadá jako na natáčení filmové pohádky o království spokojených lidí. Lidé zde opravdu vypadají spokojeně.

Vraťme se ale jestě na chvilku k obecným záležitostem turistiky v Bhutanu a k našemu příletu.

Dostat se do Bhutanu není ani jednoduchá ani levná záležitost. Obzvlášť v období oslav královské svátky. Bhutan navštiví pouze zrruba třicet tisíc turistů ročně a vízum stojí 250 amerických dolarů za den. Toto, dle mého názoru poslední funkční království na světě, se nám podařilo navštívit jen díky přátelství, které jšme navázali při předchozích cestách do Asie. Jeden náš kamarád z Bhutanu je buddhistickým mnichem v nepálském Kathandú. Jeho mladší bratr studující práva v indickém Mangalore zavolal strýčkovi do Bhutanu a podádal jej, jestli by nas nemohl pozvat do Bhutanu. A strýček nás pozval. Kdyby nás pozval kdokoliv z našich kamarádů, viza bychom na toto období oslav nezískali a určitě ne ani takto narychlo. Proto požádali strýčka, jenž pracuje jako osobní strážce pátého krále. Díky strýčkovi Vám tedy mohu alespoň částečně zprostředkovat královskou svatbu v přímém přenosu.

K příletu se jestě vrátím v některém z dálších dílů seriálu o Bhutanu, fotografie jšem toťiž tou dobou pořizoval fotoaparátem a v tuhne chvili němám technickou možnost fotografie z fotoaparátu přenést na web.

Co se tedy v bhutanskem království odehrává právě teď? Právě teď je zde 16:50 hodin a lidé pomalu odjíždějí na večeri. Celý dnesní den se nesl ve znamení příprav na královskou svatbu. Dnes začala slavnost Tsechu, která by měla trvat tři dny. Slavnost se odehrává na nádvoří buddhistickeho kláštera přimo v centru hlavního města. Lidé sem přijíždějí ze všech regionů Bhutanu a všichni jšou oblečeni do tradičních oděvů. Bez nich by ani nebyli vpuštěni do kláštera, kde oslavy probíhají. Jedínou výjimkou jsou turisté, kterých tu kupodivu není mnoho. A to i přesto, hotely jsou beznádějně obsazeny a 25% HDP Bhutanu je tvořeno právě příjmy z turismu.

Slavnost již probíhala, když jsme se do kláštera po návštěvě oblibené kavárny dostali. V hlavní budově sedí na balkónech vláda a duchovní vůdci země. Král přítomný není, jel do jiného regionu na návštěvu. Strýček je s ním. Do Timphu by měli přijet během týdne. V ostatních trebh stranách nádvoří sedí a postává spokojený lid.

Když jsme přišli, probíhalo divadelní představení. Herci lid bavili příběhy krále. Na scéně jsme viděli asi kolem deseti herců, někteří měli meče, kteří částečně hráli příběh a částečně předváděli taneční sestavy tradičních tanců.

Lidé se bavili i přes silné horské sluníčko.

Po divadelním představení následoval tradiční tanec v maskách.

Po asi půlhodině tance v maskách přišel na řadu tradiční tanec párů. Ten jšme si nechali na zítra, i když už jsme části tohoto tance sledovali včera v televizi při společné večeři u našich přátel. Bydlime toťiž u přátel doma. Vyhli jsme se tak platbě více než 50 USD za noc a kromě této 'maličkosti' máme také lepší možnost poznat zdejší kulturu.

Náší kamarádi jsou buddhiste, což v buddhistickem Bhutanu není nic výjimečného. Milují Manchester United, jeden z nich Arsenal. Vysvětlují to časovým posunem. V době, kdy britové 'kopou' svoji ligu, je v Bhutanu většínou sedm věcer a to je dobrý čas na sledování fotbalu. Na Manchester prý výdrží čekat až do věcera.

Včera věcer také kamarádi vařili večeři. Kamarádi jsou na rozdíl od nás vegetariány , k večeři byly brambory v cibulove omacce, listovy špenát dušený s česnekem a trochou číli, rýže, které jsem se úspěšně vyhl, protože jí nerad, číli papričky s olivami /domácí/ a máslo. Něco takového jako toto máslo jsem ještě nejedl a doufám, že se mi podaří získat blížší informace o jeho přípravě. Rád bych Vám tuto chuť zprostředkoval. Máslo je tučnéjší než naše, trochu hrubsi, ale především chuťná po karamelu. Pravděpodobně při přípravě trochu karamelizuje. Je vynikající. I dnes se chystá společná domácí večeře, pokusím se Vám údělat alešpoň obrázky.

Dnes jsme také navštívili obří sochu Buddhy Sakjamuniho, která je již patým rokem stavěna na vrcholku jednoho z místních okolních 'kopců'. Místní kopce mají kolem čtyřech tisíc metrů nad mořem ;-) To jsem zjistil včera, když jsme si vyjeli kousek nahoru do kopce, kde mohl být jeden z náších pokojů. Nákonec jsme ale dali přednost bydlení u kamaradů o kousek níž. Má partnerka se směje mým obavám z nemoci z výšky.

Právě teď přijeli naši přátelé i s moji přítelkyní za mnou. Sedíme v kavárně Karma's coffee, vyhlášené výbornou kávou.

Budu zde nyní častěji, mají zde wifi připojení k internetu. Pokusím se Vám dát každý den alespoň nekolik aktuálních fotografií z příprav královské svatby i že svátby samotné.

Váš Ladislav Vrabel

Zdravím Vás z Indie

• PDF

Omlouvam se za chybejici diakritiku, pisi Vam z Indie, kde lide nemaji poneti o chybejicich haccich a carkach. Uz vice nez dva roky Vam pisi o Ceskych Budejovicich a vetsinou o problemech s nasi statni spravou a politickym vedenim. Nyni bych Vam chtel udelat radost a rad bych s Vami sdilel cestu po nekolika asijskych statech. Samozrejme Vam nemohu psat denne, ale pokusim se co nejcasteji tak, aby jste ziskali pocit autenticnosti. Sva vypraveni doplnim o fotografie. Pokud budete mit zajem, po navratu z cesty usporadam promitnuti fotografii s vypravenim.

Tato cesta bude ovlivnena predevsim buddhismem, v planu mame navstevu nepalskeho hlavniho mesta Kathmandu, svatbu bhutanskeho prince v meste Thimpu, vcetne desetidennich oslav a cestu k mori do posledniho raje na zemi, jak Andamanskym ostrovum prezdivaji. Co vsechno z planu vyjde nevime. Do Bhutanu jsme pozvani od pratel. Stryc jednoho meho kamarada pracuje na urade pro turismus a ma pravo nas pozvat na patnact dnu do zeme bez nutnosti placeni viz. Viza do kralovstvi Bhutan bezne stoji vice nez 200 USD/den/osobu, takze to bychom si dovolit nemohli. Na Andamanske ostrovy se lze dostat lodi za cca 50 USD/na osobu, ale az z Kolkaty. Ve hre take zustavaji Maledivy za 68 USD/osobu letecky, ale az z jizniho cipu Indie. Jak vidte plan jeste neni pevny, mozna nam muzete poradit i Vy, popripade napsat, co Vas nejvice zajima. Jedine, co mame pevne stanovene, je letenka. 31.10. z New Delhi v Indii do Prahy.

Dnes jsme treti den v New Delhi. Prijeli jsme do KIBI Institutu, coz je Karmapuv institute buddhismu v Indii. Karmapa je hlavnim lamou tibetske skoly buddhismu Karma Kagju. Cesta sem byla prijemna, v Milane na letisti jsme stravili asi tri hodiny mezi velmi luxusnimi obchody a po asi osmihodinovem letu jsme pristali do chude Indie. Presun do Kibi institutu byl take snadny. Casovy posun nas budi nekdy okolo poledne, ale tady nikdo nechvata. Prvni velka zmena oproti Ceskym Budejovicim.
Dnes se jiz nekolik hodin snazime koupit nejake levne spojeni do nepalskeho Kathmandu. Pres internet. Toto se nam prilis nedari. Vzdy, kdyz do vyhledavace letu zadam "dva dospeli" objevi se napis "pospeste si, zbyvaji posledni dve volna mista". V okamziku, kdy vyplnime pozadovane udaje a platbu kartou, agentura nam oznami, ze je ji to velice lito, ale cena letenek se behem chvile vyplnovani formulare zmenila a lety jsou jiz obsazeny. Takto se to stalo zatim asi ctyrikrat. Cena roste a me dochazi chut hrat tuto hru. Pujdeme tedy zkusit stesti do cestovni agentury. Vecer, az se opet dostanu k jedinemu pocitaci v institutu, pokusim se s Vami sdilet fotografie.